Wróć do wszystkich postów

Flexing style? Czyli jak skutecznie wykorzystać naturalne różnice międzypokoleniowe pracowników, aby przełożyły się na sukces firmy?

W tym artykule dowiesz się

Współcześnie, w bardzo wielu organizacjach mamy do czynienia ze swoistym „koktajlem” pokoleniowym.  Pokolenie 50 plus, Iksy, Igreki, pokolenie Z  – tak zwykliśmy nazywać osoby aktywne na rynku pracy, urodzone na przełomie ostatnich dekad, których często nie łączy ze sobą nic więcej niż tylko praca w tym samym miejscu. Fundamentalne natomiast jest to, że przedstawiciele każdego z tych pokoleń wnoszą unikalne umiejętności i wartości do rozwoju firmy. Kluczem do sukcesu wydaje się kompetentne ich połączenie i wykorzystanie w taki sposób, aby przyniosły one jak najwięcej korzyści. Tego dotyczy koncepcja „flexing style”, autorstwa Hillary Pearl, coach.

Co to dokładnie jest koncepcja „Flexing style”?

Koncepcja ta mówi o możliwości wykorzystania ewidentnych różnic międzypokoleniowych w ramach jednego zespołu ludzi, pracujących w tym samym miejscu pracy. Wiąże się również z poszukiwaniem skutecznych rozwiązań, aby wzajemnie dostosować ich odrębne style osobowości i aby stworzyć jak najlepsze środowisko dla kontaktów interpersonalnych, które z kolei przełożą się na jak najlepsze efekty pracy grupowej (poszukiwanie elastyczności, ang. flexibility). Tymi rozwiązaniami mogą być np. zmiany w stylu zarządzania zespołem czy w stylu komunikacji z poszczególnymi członkami zespołu w celu lepszego zrozumienia ich motywacji do osiągania efektów. Kiedy każdy członek zespołu jest traktowany z jednej strony indywidualnie a z drugiej strony na równi z innymi jako potrzebna część „mechanizmu”, wówczas wykorzystuje swój prawdziwy potencjał na rzecz pracodawcy.

Elastyczność a wyższy wskaźnik konkurencyjności?

Z mojego doświadczenia wynika, że „flexing style” to prosta i skuteczna strategia na podnoszenie konkurencyjności firmy. Bo czym innym powinna być firma jak nie grupą ludzi, których łączy wspólny cel – stworzenie i sprzedaż produktu, usługi? I tak jak wymaga to połączenia odmiennych sposobów myślenia, zderzenia pomysłów, strategii na sprzedaż, tak wydobycie potencjału z pracowników wymaga elastycznej strategii kierowania zespołem, w tym zróżnicowanej i niezależnej komunikacji do każdego z nich.

Warto zauważyć, że każde ze wspomnianych pokoleń w określonych sytuacjach wykazuje pewne charakterystyczne tylko dla siebie zachowania, np. pokolenie 50 plus lubi pracę zespołową, potrzebuje poczucia bezpieczeństwa, nie adaptuje się szybko do zmian etc. (mowa tu o stylu zachowania „S” zgodnie z modelem DISC, a generację X będzie cechować samodzielność, pragmatyzm, nastawienie na rezultat i najwyższą jakość (styl zachowania „C” zgodnie z modelem DISC).

Jak zmotywować zespół do działania?

Jolanta Mieczkowska-Luto, trener biznesu, która pracuje z modelem DISC, dodaje, że koncepcja „flexing” jest bardzo zasadna w dzisiejszej rzeczywistości biznesowej; dlatego też w ramach Szkoły Trenerów Biznesu przygotowujemy pracowników HR, managerów, trenerów wewnętrznych do elastycznego zarządzania i komunikacji uwzględniającej różnice między ludźmi – również przedstawicielami różnych pokoleń. Pomocne w tym okazują się narzędzia badawcze, jak
na przykład test kompetencji D3 (DISC/TEAMS/VALUES)
, które odpowiadają na pytania o to, jak skutecznie komunikować się z danym pracownikiem,  jak zwiększać jego poziom motywacji i zaangażowania. Co istotne dostarcza również wiedzy, jakie  role w zespole są przez pracownika  preferowane i jakimi wartościami kieruje się w pracy.  To cenna wiedza pozwala na działania wspierające utrzymanie wysokiego poziomu motywacji i satysfakcji z pracy.

fot. Izabela Fifielska

Czytaj także:

Poznaj produkty przydatne w zarządzaniu zespołami ludzi, diagnozie ich kompetencji i rekrutacji:

Nie wiesz, czym jest DISC D3?

Ludzie są różni, ale ich zachowania bardzo przewidywalne, a to co ich motywuje do działania, da się w prosty sposób zdiagnozować i następnie wdrożyć taką strategię współpracy, która przyniesie wymierny efekt. Możesz to zrobić, wdrażając diagnozę DISC D3 do swojej organizacji.

Przeczytaj również

Zastanawiałeś się kiedyś, jak chwalić pracownika, podwykonawcę? Jak CZĘSTO chwalić albo gdzie postawić granicę, aby z tym chwaleniem nie przesadzić? Jeśli się nigdy nie zastanawiałeś, jaką siłę może mieć pochwała, to nic złego. Ale skoro tu trafiłeś, to daj mi kilka minut, bo chcę Ci dać jedno z najpotężniejszych narzędzi do podnoszenia zaangażowania tych, z którymi pracujesz.
Dominujący charakter – co to znaczy? Wszyscy chyba możemy jednogłośnie przyznać, że choć raz w życiu spotkaliśmy na swojej drodze osobę, która: mówiła krótko, stanowczo, konkretnie, wprost, która zawsze skupiała się na logicznym aspekcie danego zagadnienia i nie skupiała się na problemie a raczej na rozwiązaniu, która swoim sposobem komunikacji nas onieśmielała, a nawet sprawiała, że stawaliśmy się mniej pewni siebie i wycofani.

Skontaktuj się z nami

Po wypełnieniu formularza 

w ciągu 24h odezwiemy się do Ciebie – działamy naprawdę szybko!