Wróć do wszystkich postów

Nie zapominaj o roli HR w tworzeniu strategii rozwoju organizacji – case study instytucji finansowej

W tym artykule dowiesz się

Na przełomie roku rozmawiałam z wieloma liderami, tak w Polsce, jak i w Stanach Zjednoczonych, pytając, co jest dla nich największym wyzwaniem w 2016 roku. I kolejny raz potwierdziło się, że wyzwania w biznesie mają charakter globalny, bo firmy za cel stawiają sobie znalezienie i zagospodarowanie kolejnej niszy rynkowej; liderzy wskazują na potrzebę zwiększenia sił sprzedaży, wzmocnieniu działań marketingowych, z wykorzystanie nowych kanałów komunikacji etc.

Dr Bradley Smith, International Director of Business Development w PeopleKeys®, który wspiera strategicznie liderów w zakresie podnoszenia efektywności zespołów dodał, że przedstawiciele HR w firmach powinni należeć do ścisłego grona tych, którzy planują rozwój biznesu. Nie zdobędziesz wysokiego górskiego szczytu, mając najlepszy produkt, znając dobrze trasę – żeby zdobyć taki szczyt, potrzebujesz ludzi. To HR powinien być źródłem informacji o tym, jakie talenty ma firma, jakie są możliwości pozyskania tych, których potrzebuje, aby osiągnąć założony cel. Dajmy działom HR szansę strategicznego udziału w budowaniu konkurencyjności firmy.

Stella Brala, trener, coach, certyfikowany konsultant D3™ w Pracowni Doskonalenia Kompetencji (www.pdk.edu.pl) obserwuje pozytywny trend na rynku polskim i dodaje, że jeszcze nie tak dawno działy personalne były postrzegane jedynie w kontekście kosztów, jakie generują, a zakres ich obowiązków ograniczał się do spraw administracyjno-kadrowych. I nawet Ci konsultanci HR, którzy próbowali wyjść poza te zadania, często napotykali na opór menedżerów, którzy niedoceniali ich kompetencji i postrzegali ich działania jako oderwane od biznesu, czyli mówiąc wprost – niepotrzebne.

Z jej doświadczenia wynika, że pracownicy HR mogą realnie wspierać realizację twardych celów biznesowych, być strategicznym partnerem w biznesie dla kadry menedżerskiej. Ta nowa rola – partnera, konsultanta, doradcy, determinuje inne zadania, ale też wymaga innych kompetencji.

I właśnie to mając na uwadze oraz znając potrzeby przedsiębiorców działających na polskim rynku, Stella Brala szczególną uwagę poświęca rozwojowi kompetencji pracowników działów HR. Dla jednej z firm z branży finansowej, razem z zespołem trenerskim opracowała i zrealizowała projekt pt. Akademia HR, czyli cykle szkoleń i konsultingu dla pracowników HR, które miały na celu doskonalić kompetencje związane z efektywnym wsparciem biznesu poprzez projektowanie takich działań szkoleniowo-rozwojowych, które wspierałyby realizację twardych celów biznesowych; dodatkowo projekt miał za zadanie przygotowywać jego uczestników do profesjonalnego pełnienia roli HR Biznes Partnera w organizacji.

Po przedstawieniu modelu służącego do kompleksowego i systemowego podnoszenia efektywności organizacji oraz przeprowadzeniu audytów projektów prowadzonych przez HR przeszliśmy do etapu diagnozy i analizy potencjału samych pracowników HR – dodaje Stella Brala. Jako narzędzie diagnostyczne – online – wykorzystaliśmy assessment D3™ (DISC/TEAMS/VALUES Test kompetencji DISC D3). Skupiliśmy się na zidentyfikowaniu potencjału w interakcji z innymi, w stresie, w zakresie ról zespołowych, w których uczestnicy projektu są najbardziej efektywni oraz to, jakimi wartościami kierują się, podejmując decyzje w pracy. Dzięki uzyskanym wynikom zaproponowaliśmy przeorganizowanie pracy tak, by przydzielić pracownikom zadania zgodne z ich kompetencjami, możliwościami i potencjałem.

Z informacji zwrotnej od Klienta wiem, że cały projekt pozwolił uzyskać zespołowi HR realny obraz potencjału każdego z jego członków, wnikliwe raporty z assessmentu D3 i warsztaty pozwoliły zrozumieć motywacje pozostałych członków zespołu. Nowa jakość współpracy między managerami a HR jest możliwa i konieczna, jeśli firma chce się szybko rozwijać.

Czytaj także:

Sprawdź, jak nasze rozwiązania usprawnią Twoją biznesową codzienność

Przeczytaj również

Sprawdź, jak nasze rozwiązania usprawnią Twoją biznesową codzienność

Po wypełnieniu formularza w ciągu 24h odezwiemy się do Ciebie – działamy naprawdę szybko!