Wróć do wszystkich postów

Relacje w pracy – 2 zasady, które warto wdrożyć w komunikacji z pracownikami

W tym artykule dowiesz się

 

Jak powinny wyglądać relacje między menadżerem a pracownikiem, gdzie leży granica prywatności w tej komunikacji? Innymi słowy, czy praca to praca i mamy zachować dystans, czy też warto pozwolić sobie na bardziej kumplowskie, prywatne relacje w pracy? Co sprzyja budowaniu dobrych relacji między pracownikami i jakimi zasadami warto się kierować? W tym artykule przyjrzymy się dwóm kluczowym zasadom, które pomogą Ci w budowaniu dobrych i zdrowych relacji w pracy.

Budowanie relacji w firmie

Powiedzmy sobie wprost  – nawet kiedy odpowiedź na pytanie „Jak powinno wyglądać budowanie dobrych relacji w firmie?” brzmi: „Warto znaleźć w tym złoty środek”, to nie jest to prosty temat.

Bo jak ten „środek” znaleźć, biorąc pod uwagę relacje interpersonalne w zespole? Gdzie stawiać granice, by pracownicy „nie weszli” menadżerom na głowę i co zrobić, jeśli się tak stanie? A co, jeśli szef będzie chciał wiedzieć zbyt wiele o pracownikach i niezrozumienie, napięcie zastąpi dobre relacje? To trudny, ale bardzo ważny temat, który na znaczeniu nabiera choćby dlatego, że na rynek wkroczyło pokolenie Z, które wobec relacji w pracy ma inne oczekiwania niż starsze pokolenie.

Chcąc zadbać o dobre relacje w EFFECTIVENESS, zespole tak różnym pod kątem typów osobowości, jak i różnym pokoleniom postanowiłyśmy zapytać Chrisa Cebollero, coacha, mentora, członka zespołu Johna Maxwella (międzynarodowego eksperta w dziedzinie przywództwa), jak powinny wyglądać relacje w pracy.

Jak zbudować dobre relacje w pracy?

Aby utrzymać pozytywne relacje w pracy, potrzebujemy dobrze wdrożyć 2 zasady, które prezentujemy poniżej. Zasady te są uniwersalne i mogą być zastosowane w różnych środowiskach zawodowych, niezależnie od branży czy wielkości firmy.

Zasada 1. Budowanie dobrych relacji w pracy jest w porządku, ale przede wszystkim chodzi o biznes

Chris, pracując jako ratownik medyczny, miał wielu bardzo dobrych znajomych w pracy. Gdy tylko awansował i stał się ich szefem, niejeden od niego odszedł. Dlaczego? Bo obrósł w piórka? Otóż nie. Chris, jako lider zespołu musiał podejmować decyzje, które nie zawsze podobały się ludziom wokół, ale jednak były najlepsze pod względem biznesowym. Nie wszyscy to rozumieli, bo przecież… jesteśmy kumplami, nie możesz tak zrobić!

Relacje między kierownikiem a pracownikiem

Otóż mądrość, z którą nas Chris zostawił, brzmi: Bez względu na stanowisko, będąc w pracy, potrzebujemy pamiętać, że jesteśmy W PRACY i tu wpierw liczy się realizacja celów i jakość wykonywanych zadań. Decyzje mają wspierać biznes, rozwój organizacji, a nie go hamować z uwagi na prywatne relacje w pracy. Innymi słowy, decyzji szefa nie powinniśmy odbierać osobiście, bo nie o osobisty interes tu chodzi.

Biznes a pozytywne relacje międzyludzkie

Podejmując decyzje biznesowe, pamiętajmy, że mają służyć firmie, dla której pracujemy. Świadomość, że pewne decyzje nie są PERSONALNE (= przeciwko mnie), tylko CZYSTO BIZNESOWE (= na rzecz rozwoju organizacji, dla której pracuję) jest wyrazem dojrzałości zespołu i pozwala skutecznie mierzyć się z wyzwaniami w miejscu pracy, których przecież jest co niemiara. I nie ma to związku z tym, że w takim podejściu nie dbamy o ludzi czy o dobrą atmosferę. Wręcz przeciwnie! Właśnie w dobrej atmosferze dobrze realizuje się cele biznesowe, na poczet których każdy z nas jest zatrudniony i dostaje wynagrodzenie. Choć to niby takie proste i oczywiste, to nazwanie tego naprawdę pomogło nam zrozumieć, że możemy sobie pozwolić na prywatne relacje (bo takie mamy w zespole) wtedy, kiedy każdy z nas uzna i będzie pamiętać, że WPIERW jesteśmy tu po to, aby NASZA firma EFFECTIVENESS rozwijała się, a każda z nas razem z nią.

Fot. Rozwiązywanie konfliktów w zespole

Zasada 2.  Relacje międzyludzkie w pracy — zaufanie

Nie podlega dyskusji, że zaufanie jest fundamentem do zbudowania trwałego, rozwijającego się i odnoszącego sukcesy zespołu. Ale dlaczego tak ciężko budować zaufanie w zespole? Nasze doświadczenie pracy z zespołami utwierdziło nas w tym, że by zaufać, potrzebujemy bardzo dobrze się poznać. Ufamy ludziom, których dobrze znamy i dopiero na poznaniu siebie, możemy budować zaufanie i wzajemny szacunek. Taka jest prawidłowa kolejność i tylko wtedy możemy oczekiwać sukcesów w kontekście budowania relacji w zespole.

Wzrost zaufania, czyli jak poprawić relacje w pracy zespołowej

Skoro w budowaniu relacji kluczowe jest zaufanie, potrzebujemy się poznać nie tylko pod kątem tego, czym się dana osoba zajmuje, czym się interesuje, jak spędza czas poza pracą. Tu chodzi o coś więcej. Potrzebujemy wiedzieć, jak dana osoba się komunikuje, czym się kieruje, podejmując decyzje, co jest dla niej trudne, czego się tak naprawdę obawia, jakie są jej mocne strony, co docenia we współpracy, jaką unikalną wartość wnosi do zespołu, co ją motywuję, co jest jej pasją, co się dla niej liczy w pracy, a których zachowań bardzo nie lubi itd.

Poznając siebie nawzajem od tej strony, zaczniemy budować środowisko pracy, w którym poszczególne osoby będą naprawdę zauważone i wysłuchane; będzie to środowisko szacunku wobec siebie, a nie oceniania się nawzajem, a to wg raportu EFFECTIVENESS „Współpraca – ewolucja czy rewolucja potrzeba od zaraz” jest szczególnie ważne dla aż ponad 45% aktywnie zawodowo Polaków.

Ale jak możemy się poznać? Właśnie tą informacje dostarczają nam narzędzie diagnozujące typ osobowości, np. test kompetencji DISC D3.

Znając profil osobowości wszystkich członków zespołu będziemy wiedzieć:

  • dlaczego jedni podejmują decyzję bardzo szybko, a drudzy potrzebują na to więcej czasu

  • kto się najlepiej sprawdzi w dostarczaniu rozwiązań,

  • kto najlepiej zrealizuje projekt krok po kroku,

  • dlaczego jedni dużo mówią, a drudzy są bardzo dobrymi słuchaczami,

  • dlaczego komunikacja jednych może wydawać się agresywna, a drugich bardzo delikatna,

  • dlaczego ktoś nie dotrzymuje słowa i tego, na co się z nim umówiono i robi po swojemu, a ktoś inny do tych ustaleń w rozmowach się odwołuje i o nie dba

Fot. Nawiązywanie relacji ze współpracownikami

Jak testy DISC pomagają w budowaniu dobrych relacji?

Dlaczego budowanie relacji w firmie z testami DISC jest łatwiejsze? W większości przypadków ludzie nie chcą nam robić na złość różnym zachowaniem od naszego. To są po prostu różnice w osobowości. To jak poszczególne profile osobowości będą na siebie wpływać i czego od siebie potrzebować we współpracy, możemy dziś z łatwością sprawdzić i przewidzieć. Dzięki temu jesteśmy w stanie się dobrze poznać i tym samym zrobić krok w kierunku zadbania o dobre relacje zawodowe. Rozumienie tych różnic pomaga także zmniejszyć ryzyko powstawania toksycznych relacji w zespole. Poprzez akceptację różnorodności charakterów, możemy zwiększyć zarówno poczucie satysfakcji, jak i poczucie docenienia wśród pracowników, a w konsekwencji ich zaangażowanie w wykonywaną pracę.

Podsumowanie

Dobre relacje interpersonalne w zespole są możliwe, ale do tego potrzebujemy dobrze się przygotować, czyli przyjąć właściwą postawę, za którą stoi zrozumienie, po co my tutaj jesteśmy oraz poznanie siebie przez pryzmat tego, co rzeczywiście wpływa na dobre relacje w pracy. Pamiętajmy, że zbudowanie silnych, pozytywnych i bliższych relacji wymaga czasu oraz cierpliwości, ale jest inwestycją, która przynosi długofalowe korzyści zarówno dla pracowników, jak i dla całej organizacji.

 

Nie wiesz, czym jest DISC D3?

Ludzie są różni, ale ich zachowania bardzo przewidywalne, a to co ich motywuje do działania, da się w prosty sposób zdiagnozować i następnie wdrożyć taką strategię współpracy, która przyniesie wymierny efekt. Możesz to zrobić, wdrażając diagnozę DISC D3 do swojej organizacji.

Skontaktuj się z nami

Po wypełnieniu formularza 

w ciągu 24h odezwiemy się do Ciebie – działamy naprawdę szybko!