Podcast Everest LIDERA o różnicach osobowości
Bezpłatna konsultacja

#98 Mówię o oczekiwaniach, a ona słyszy krytykę – czyli o wyzwaniach w komunikacji.

odcinek

#98

Opis odcinka

Odcinek #98 omawia wyzwania w komunikacji, szczególnie w kontekście przekazywania oczekiwań w pracy. Przedstawiam sytuację, w której komunikacja między menedżerem a pracownikiem prowadzi do nieporozumień, mimo że intencje były pozytywne. Staram się podkreślić także rola precyzyjnego wyrażania oczekiwań, aby uniknąć sytuacji, w których druga strona odbiera je jako krytykę. Ważnym elementem jest również zrozumienie różnych stylów komunikacji, co może pomóc w rozwiązaniu konfliktów. Odcinek podkreśla znaczenie świadomości tych różnic w poprawianiu współpracy i skutecznej komunikacji w zespole. Zapraszam.

Słuchaj podcastu tam gdzie Ci najwygodniej

Transkrypt: #98 Mówię o oczekiwaniach, a ona słyszy krytykę – czyli o wyzwaniach w komunikacji.

Słuchasz podcastu Everest LIDERA.

Cześć, nazywam się Ania Sarnacka-Smith, zawodowo jestem menadżerem, konsultantem HR, przedsiębiorcą, właścicielką firmy Effectiveness.pl, która wspiera liderów w rozumieniu różnic osobowości i wykorzystywaniu tych informacji we właściwym doborze pracowników, podnoszeniu jakości współpracy i rozwijaniu postawy liderskiej.

Odcinek ,,Mówię o oczekiwaniach, a ona słyszy krytykę – czyli o wyzwaniach w komunikacji.’’

Cześć, dzień dobry. Dzisiaj biorę na tapet znów temat komunikacji, bo to takie zagadnienie we współpracy, które przywołuje wiele sytuacji, o których można opowiadać i opowiadać. Dzisiaj mam dla Ciebie taką sytuację, która posłuży mi do wyjaśnienia, jak komunikować swoje oczekiwania wobec pracownika, aby one nie były odbierane jako brak uznania dla dotychczasowego zaangażowania, aby pracownik nie słyszał tego jako krytyki. Jeśli tak się dzieje, to jest naprawdę normalne. To nie znaczy, że z pracownikiem jest coś nie tak czy z menedżerem jest coś nie tak.

Grafika promująca model DISC D3, narzędzie do testowania i badania kompetencji w procesach HR. Po lewej stronie znajduje się nagłówek „MODEL DISC D3” w kolorze pomarańczowym. Poniżej umieszczono opis: „Testy i badania kompetencji, dzięki którym precyzyjnie zaplanujesz każdy proces HR.” Pod tekstem widnieje pomarańczowy przycisk z napisem „SPRAWDŹ,” który pełni funkcję CTA. Po prawej stronie widać kobietę w białej koszuli i okularach, stojącą z założonymi rękami. W tle znajdują się geometryczne elementy i pomarańczowe akcenty, które nadają nowoczesny wygląd.

Oczekiwania vs. rzeczywistość, czyli jak komunikacja w zespole wpływa na współpracę

Przychodzę dzisiaj do Ciebie z sytuacją, która miała miejsce w naszym zespole, w mojej komunikacji z Emilią. To były początki naszej współpracy. Emilia zgodziła się na to, że mogę opowiedzieć o tej sytuacji. Emilio, od razu powiem, tak się zabezpieczę, jeśli gdzieś przeinaczę jakieś słowo, to z góry przepraszam, opowiem o tej sytuacji w sposób, który dzisiaj pamiętam. Emilia pracowała nad zadaniem, które jej delegowałam.

Rozmawiałyśmy o oczekiwaniach, o terminie i dostałam rzeczywiście wykonane zadanie na czas. To był dokument do przygotowania, dostałam go nawet po godzinach, więc w ogóle doceniłam to, chociaż nie oczekiwałam tego, że została po swoim czasie pracy, żebym tego dnia, na który się umówiłyśmy to otrzymała. To było w porządku, natomiast kiedy zajrzałam do tego dokumentu, to on nie był przygotowany na sposób, który ja bym oczekiwała.

Oczekiwania i pytania – klucz do skutecznej współpracy w zespole

Tam pojawiły się takie aspekty, które mogłyśmy wcześniej zabezpieczyć. To to, żeby na przykład Emilia do mnie wróciła wcześniej z pytaniami, żebyśmy mogły sobie uspójnić to, jakie ja mam oczekiwania, a jak ona to widzi jako coś do wykonania, żebyśmy się tutaj zgrały. Pamiętam, że to był taki dokument, na który ja bardzo czekałam, bo potrzebowałam dalej z nim pracować i to właśnie w tym czasie, więc moje oczekiwania były naprawdę wysokie wobec tego.

Pamiętam, że nagrałam się Emilii, bo my pracujemy zdalnie, stąd też często taką komunikację mamy. Powiedziałam o tym, że bardzo potrzebuję od niej, żeby mocniej w przyszłości brała pod uwagę moje potrzeby i moje oczekiwania we współpracy, że jeśli gdzieś coś nie jest jasne, ma wątpliwości, żeby od tak tego nie zostawiała, albo żeby nie zakładała, że to wie i wykonywała na sposób, który ona czuje, że jest dobry, szczególnie na początku współpracy, żeby do mnie wracała.

Zrozumienie oczekiwań i wzajemna odpowiedzialność w pracy 

To jest coś, czego ja potrzebuję, biorąc pod uwagę też mój profil osobowości. Mówiłam o tym, żeby właśnie zadawała pytania, że ja potrzebuję więcej jej proaktywności w tym obszarze i bardzo podkreślałam, że to jest moja potrzeba, to są moje oczekiwania, które, tak jak powiedziałam, wynikają z mojego profilu osobowości.

Zaznaczyłam to, że ja biorę pod uwagę jej potrzeby i biorę pod uwagę jej oczekiwania, jeśli chodzi o stworzenie środowiska pracy, którego ona szuka, więc tego samego od niej bym potrzebowała. Wskazałam na to, że potrzebujemy brać odpowiedzialność za to, jak ze sobą współpracujemy.

Poprosiłam też Emilię o to, żeby do mnie wróciła z informacją, co ona na to, żebyśmy się dobrze zrozumiały i mogły pójść dalej. Emilia wróciła do mnie z samego rana, jak zaczęłam pracę, więc w ogóle to doceniłam, że nie zakopywała tego, ale naprawdę wyszła z inicjatywą. Powiedziała mi, też tak po ludzku, że było jej przykro, że ona została po godzinach właśnie po to, żeby odpowiedzieć na moje potrzeby, a ja powiedziałam, że ona nie liczy się z moimi potrzebami, gdzie ja wiem, że ja tak nie powiedziałam, takich słów nie użyłam, nawet nie miałam tego na myśli. Ja powiedziałam o tym, czego ja oczekuję mocniej w przyszłości, a Emilia się skupiła na tym, że dla niej to było czarne albo białe, że jeśli coś nie jest już na tym oczekiwanym poziomie, to ja nie widzę jej wysiłków i że nie bierze pod uwagę moich oczekiwań i moich potrzeb.

Grafika promująca szkolenie dla zespołów dotyczące komunikacji i różnic osobowości. Po lewej stronie znajduje się duży, biały nagłówek „SZKOLENIE DLA ZESPOŁÓW”, a pod nim hasło: „Siła różnic w zespole – wyższa jakość komunikacji.” Pod tekstem umieszczono pomarańczowy przycisk z napisem „ZAMÓW DLA SWOJEGO ZESPOŁU,” który pełni funkcję CTA (wezwania do działania). Obok niego widnieje logo DISC D3. Na środku grafiki zaprezentowano okładkę książki „Siła różnic w zespole” autorstwa Anny Sarnackiej-Smith. Po prawej stronie znajduje się zdjęcie dwóch kobiet – jedna z nich, w okularach i marynarce, pomaga drugiej, blondynce w niebieskim żakiecie, w pracy. Obrazek osadzono w sześciokątnym obramowaniu z pomarańczowymi akcentami.

Komunikacja – przyszłość a przeszłość

Może jak słuchasz tego, to myślisz „no ale Emilia właściwie to odebrała”, albo może słyszysz, że ja to właściwie usłyszałam, czy to odebrałam. Właśnie to mnie zatrzymało i miałam taką lampkę, która mi się zapaliła, za którą stało to – Ania, zatrzymaj się, wy jesteście na dwóch różnych biegunach komunikacji.

Ja jestem, z uwagi na mój styl komunikacji, bardzo mocno w przyszłości, bo ja takich argumentów używam i taka jest moja intencja, jak coś komunikuję, to się skupiam na przyszłości. W ogóle nie myślę za bardzo o przeszłości. Emilia ma zupełnie inny, ona ma bardzo sumienny styl komunikacji, bardzo nastawiony na fakty, na precyzję, zadbanie o jakość, ale ona jest bardzo w przeszłości. Ona wraca do tego, co już było, czyli to, że ja dzisiaj komunikuję, że coś nie jest na tym oczekiwanym poziomie, to dla niej jest zaprzeczeniem dobrej jakości w przeszłości, a moja intencja i mój komunikat zupełnie nie taki miał być.

Zrozumienie różnic w komunikacji – klucz do lepszej współpracy i wzajemnego szacunku

Dzięki temu, że ja rozumiem model DISC, czyli różne style komunikacji, że ja wiem, która z nas w zespole jaki ma i dzięki temu, że dziewczyny wiedzą też, jaki ja styl komunikacji mam, byłyśmy w stanie też z Emilią zatrzymać się i usłyszeć się nawzajem. Też pokazałam, bo to był początek współpracy, gdzie na tej osi czasu ona może być, a gdzie ja. Ze względu na jej wrażliwością na krytykę też wyjaśniłam, że kiedy coś nie jest w stu procentach dobrze wykonane, to nie znaczy, że to już przechyla się na ten drugi biegun i wszystko jest źle. Zupełnie nie. Pokazałam jej, gdzie ja jestem z moim procesem myślowym, a gdzie ona jest. I ona też pokazała mi swoje racje.

Dzięki temu w takiej sytuacji byłyśmy w stanie rozmawiać o tym, co się między nami naprawdę zadziało, a nie krążyłyśmy wokół tego, co nam się wydaje, że między nami się dzieje. Niezwykle to wyczyściło sytuację. Dzisiaj to jest naprawdę inny poziom komunikacji, mówienia o swoich oczekiwaniach, uznania, że obie strony mają potrzeby.

Różnice osobowości w zespole – jak narzędzie DISC pomogło w rozwiązywaniu konfliktów

Obie strony też uznają, że szanujemy te potrzeby i bierzemy je pod uwagę. Rozmawiamy sobie, rozpracowujemy to. Tym dzisiejszym przykładem chciałam Ci pokazać, jak bardzo pomaga rozumienie stylów komunikacji DISC, że to nie jest teoria, to nie jest raz zrobienie sobie badania. To jest niezwykłe narzędzie do tego, żeby na co dzień pracować. Zobacz jakie to narzędzie mi dało mądrość i siłę, żebym konstruktywnie nas obie wyprowadziła z tej sytuacji.

Pozwoliło mi zatrzymać nas obie, spojrzeć na sytuację tak z lotu ptaka. Co tutaj się zadziało? Gdzie jest Emilia? Gdzie jestem ja? Co możemy zrobić, żebyśmy obie zrobiły krok naprzód? Niezwykle ta sytuacja we mnie jeszcze rezonuje do dzisiaj, bo pokazała też mi, jakie to jest żywe, jak we współpracy różnice osobowości się ujawniają.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na ten temat, to jeszcze sobie zajrzałam do przeszłości w 68 odcinku, który nazwałam Komunikacja w zespole – to nie tylko proces przekazu i rozumienia informacji. Tam jeszcze więcej na ten temat opowiadam.

Grafika reklamowa promująca testy DISC D3. Po prawej stronie znajduje się duży, wyróżniony tekst „TESTY DISC D3” w czarno-pomarańczowej kolorystyce. Poniżej widnieje zdanie: „Sprawdź, jak NASZE rozwiązania usprawnią TWOJĄ codzienność biznesową.'' Po lewej stronie grafiki znajduje się zdjęcie Ani Sarnackiej-Smith w okularach i białej koszuli, trzymającej filiżankę w dłoniach.

Diagnoza stylów komunikacji DISC – narzędzie, które warto wdrożyć w codziennej pracy menedżera

A jeśli chcesz wiedzieć, jak zdiagnozować style komunikacji, na czym polega badanie DISC i DISC D3, to zapraszamy Cię do kontaktu. Chętnie pokażemy Ci, jak z tymi informacjami pracować, żeby one były użyteczne w codzienności menedżerskiej. A za dziś bardzo, bardzo Ci dziękuję i do usłyszenia za dwa tygodnie.

Posłuchaj również

odcinek

#97

W dzisiejszym odcinku rozmawiam z Anną Perek o tym, jak mądrze budować zaangażowanie pracowników. Zaczynamy od rozróżnienia między chwaleniem a docenianiem, wskazując, że choć oba te działania mają na celu motywowanie, to docenianie jest znacznie głębsze i bardziej indywidualne. Pracownicy, którzy czują się doceniani, są bardziej kreatywni i zaangażowani w swoją pracę, dlatego menedżerowie powinni umieć zauważyć ich postępy, mocne strony i wkład. Kluczowym elementem doceniania jest personalizacja – pytanie pracowników, jak chcą być doceniani, by uniknąć sztuczności. Ania Perek podkreśla, jak ważne jest zatrzymywanie się w codziennym biegu i świadome docenianie postępów, co nie tylko motywuje, ale także wpływa na rozwój zespołów.

odcinek

#96

Czy wrzucanie pracowników na głęboką wodę to najlepszy sposób na ich rozwój? A może nie każdy odnajdzie się w takiej strategii? W tym odcinku przyglądam się dwóm różnym podejściom do rozwoju poprzez wyzwania i pokazuję, jak dostosować je do osobowości pracownika.

Na przykładzie dwóch historii – menedżerki, która dzięki wyzwaniu rozwinęła swoje umiejętności, oraz specjalistki, która potrzebowała wsparcia w trudnych sytuacjach – omawiam, dlaczego kluczowe jest zrozumienie indywidualnych różnic i potrzeb zespołu.

Dowiesz się:

  • Kiedy wrzucanie na głęboką wodę przynosi efekty, a kiedy może zaszkodzić?
  • Jak rozpoznać, czego potrzebuje Twój pracownik, aby skutecznie się rozwijać?
  • Jak podejście DISC D3 pomaga lepiej zarządzać zespołem i wspierać rozwój?

Jeśli chcesz, aby Twój zespół rozwijał się w sposób świadomy i efektywny, ten odcinek jest dla Ciebie!

Skontaktuj się z nami

Po wypełnieniu formularza 

w ciągu 24h odezwiemy się do Ciebie – działamy naprawdę szybko!