Mierzenie 19 kompetencji miękkich z DISC D3
Bezpłatna konsultacja

#111 Dominujący szef – siła czy pułapka?

odcinek

#111

Opis odcinka

Silna osobowość, szybkie decyzje, nastawienie na efekt – to cechy, które często prowadzą liderów na szczyt. Ale czy dominujący styl zarządzania zawsze działa na korzyść zespołu? W tym odcinku opowiadam o mocnych stronach liderów o wysokiej determinacji, ale też o tym, kiedy ich naturalna siła może stać się pułapką. Dowiesz się, jak świadomie zarządzać swoim stylem przywództwa, jak dostrajać tempo i komunikację do innych oraz jak budować zespół, który nie tylko nadąża – ale naprawdę współpracuje.

Słuchaj podcastu tam gdzie Ci najwygodniej

Transkrypt: #111 Dominujący szef – siła czy pułapka?

Cześć, dzień dobry. W dzisiejszym odcinku opowiem Ci o liderach dominujących. O takich, którzy mają naprawdę silną osobowość, tak silną, że jak jesteś w interakcji z tymi osobami, no nie da się ich nie zauważyć. Nie da się ich zignorować, pominąć. Bardzo dobrze, bo są to osoby, które wnoszą zwykle decyzyjność, nastawienie na efekt, nastawienie na rezultat, bardzo mierzalny efekt. Zwykle są to osoby też, które podejmują ryzyko bez najmniejszego problemu.

Moc osobowości w pracy – jak wykorzystać ją świadomie

One idą w kierunki, które do tej pory były nieznane i zupełnie się tego nie obawiają. Wręcz to jest dla nich ekscytujące. Ta zmiana, ta nowość.

I tych mocy te osoby mają w sobie bardzo, bardzo dużo. Chcę Ci dzisiaj trochę więcej o tych mocach opowiedzieć, ale też wskazać na to, jak te moce będą odbierane przez innych. Co możesz zrobić, jeśli należysz do tej grupy liderów, żeby tych mocy nie nadużywać, żeby bardzo świadomie nimi zarządzać.

Bo jak ze wszystkim w przyrodzie, jak czegoś nadużywamy, to to się staje naszą słabością. Teraz zacznę od tego, co mam na myśli, mówiąc dominujące liderzy. Mam na myśli osoby, u których bardzo jest rozwinięta kompetencja, determinacja.

Lider dominujący w praktyce – kiedy determinacja staje się siłą napędową

W modelu DISC są to osoby, które mają wysoki parametr stylu dominującego. Z angielskiego dominant. Czyli D w takiej nomenklaturze DISCowej.

I teraz tak, dla przypomnienia, jeśli słyszysz o DISC po raz pierwszy, że wszyscy mamy w sobie tę determinację, ten styl DISC. Ale chodzi o to, na jakim poziomie intensywności. I ten poziom intensywności jest diagnozowany w badaniu kompetencji.

Natomiast dzisiaj chcę modelowo powiedzieć, no właśnie jakie to są moce u tych osób i co w związku z tym warto robić, żeby dobrze nimi zarządzać. Więc tak jak wspomniałam, poznamy takiego lidera dominującego po tej jego sile osobowości. Za tą potrzebą wpływu i też kontrolą działania, której ta osoba potrzebuje, bo to ją motywuje. Tam jest właśnie upodobanie do zmian, tempa działania. Czasami mówię, że są osoby, które działają w tempie rakiety. Tam nie ma zatrzymywania się.

Grafika promuje certyfikację DISC D3 — narzędzie diagnostyczne wspierające procesy HR. W centrum kompozycji znajduje się grupa osób zgromadzonych przy stole, analizujących kolorowe wykresy i dokumenty, co sugeruje aktywny udział w szkoleniu lub warsztacie. Atmosfera jest profesjonalna, a układ materiałów wskazuje na uporządkowane podejście do pracy z danymi. Hasło„ jedno narzędzie diagnostyczne do wszystkich procesów HR” podkreśla uniwersalność metody DISC D3, a przycisk „SPRAWDŹ” zachęca do poznania szczegółów.

Jak dominujący lider napędza zespół

Tam jak te osoby mówią, że chcą, żeby coś było zrobione, to mają na myśli właśnie teraz, w tym momencie, nie za tydzień, bo za tydzień to już będziemy na zupełnie innej planecie. Tak te osoby myślą, że one w komunikacji naturalnie dlatego, że takie są szybkie, to one są zwykle dyrektywne. Właśnie mówią o tym, że nie ma na co czekać, zrób to.

Czasami może się wydawać, że nie dobierają ozdobników, całej konstrukcji dodanej wypowiedzi, ale one nie mają w tym złych intencji. Ich celem jest dopięcie danego celu jak najszybciej. Ich celem jest to, żeby nie tracić ani minuty, bo oni sobie ten czas i naturalnie pieniądze bardzo cenią.

Żeby nie takie osoby, no to byśmy nie byli właśnie, nie działali tak szybko, jak działają z osobą, które są prowadzone przez osoby z silną tą determinacją. Nie wchodzilibyśmy właśnie w obszary zupełnie nowe, nieznane. Tak? Natomiast dobrze, żeby te osoby zdawały sobie sprawę z tego, że to o czym opowiadałam jest ich wielką siłą.

Klucz do skutecznej współpracy z dominującym liderem

Ale to, co powinno być takim obszarem do poprzyglądania się, zwykle takim obszarem o którym warto myśleć jako obszarem do rozwoju kompetencji, ale po to właśnie, żeby jeszcze szybciej ten cel realizować. Jeszcze skutecznie być bardziej produktywnym, produktywno jest to, żeby nauczyć się dostrajać tempo i sposób myślenia do ludzi, z którymi współpracujesz. No i teraz, dlaczego tak się dzieje? Warto pamiętać o tym, że to, że osoby z silną determinacją mają szybkie tempo działania, to inni mogą to odbierać, że czują się na przykład pomijani, albo nie nadążają.

Nie czują się wystarczająco dobrze w oczach tych osób z wysokim pierwiastkiem determinacji. I te osoby dominujące zwykle mówią, że wcale to nie musi tak być. No może nie musi, ale zdradzam Ci to, jak inne osoby mogą czuć się w danej relacji.

Więc warto mieć na uwadze to, że ludzie są naprawdę różni. I to nie chodzi o to, że o, bo Ty masz zwalniać tempo działania, bo ono jest szybkie. To nie o to chodzi.

Chodzi o przyjęcie właściwej perspektywy. Jeśli jesteś w relacji z zespołem, ze współpracownikami, to tu nie chodzi o Ciebie tylko. Twoje tempo jak jest, takie jest i bardzo dobrze, ale chodzi o to, że ludzie są różni.

Jak liderzy o wysokiej determinacji dostrajają się do zespołu

I teraz Twoim zadaniem jest mieć świadomość, co się dzieje w interakcji między Tobą, a ludźmi, z którymi jesteś w relacji. I teraz tak, pamiętajmy, że jeśli chodzi o osoby z silną tą determinacją, to w środowisku pracy mamy tylko 15% osób, które będą miały tę najwyższą determinację wśród kompetencji miękkich. Więc tych osób jest naprawdę niewiele.

Więc warto mieć na uwadze to, że może i chcesz działać jak rakieta, ale ludzie nie będą za Tobą nadążać. Bo większość ludzi pracuje bardziej metodycznie, bardziej skupia się na procesie, co wymaga czasu i w myśleniu, i działaniu. Więc to nie chodzi o to, że oni będą działać źle, tylko do współpracy ważne jest dostrojenie.

Szybkie decyzje a potrzeby zespołu – balans w pracy z dominującym liderem

I już sama wiem, że świadomość tego, że dobra, ja tak mam, ludzie mogą mieć inaczej, bardzo pomaga świadomie zarządzać zespołem i w ogóle swoją też energią. Więc warto o tym pamiętać. Dwa, dla osób z silną determinacją liczy się efekt, liczy się rezultat.

I mogą nie zauważyć tego, że inni po prostu procesują też informację na inny sposób niż oni. Że oni mogą do tego, żeby coś zrealizować, potrzebować więcej informacji, więcej kontekstu. Mogą potrzebować chwili na refleksję, której zwykle to D nie potrzebuje.

Albo, gdy powie, no tak, tak, ja potrzebuję, ale u D ta chwila zwykle trwa krócej niż u osób, które mają inny styl zachowania, inne kompetencje rozwinięte. Dlatego ważne, żeby osoby z silną determinacją pamiętały o tym, że jeśli Ty nie potrzebujesz informacji, po prostu od razu przechodzisz do działania, to sprawdź, jakiego rzędu informacji Twoi ludzie potrzebują. Nie pytaj o to, czy wszystko jasne, bo ludzie przez tą siłę osobowości mogą w relacji z nią, mogą powiedzieć, tak, wszystko jasne, bo nie będą chcieli wejść na tę osobę, która może czegoś nie wiedzą.

Na grafice promującej szkolenie „Siła różnic w zespole” widzimy dynamiczne połączenie ilustracji, tekstu i fotografii. Centralnym elementem jest okładka książki autorstwa Anny Sarnackiej-Smith, przedstawiająca rysunkowe postacie o zróżnicowanych cechach osobowości — to wizualna metafora różnorodności w zespołach. Obok znajduje się zdjęcie dwóch osób współpracujących przy biurku, co podkreśla praktyczny wymiar szkolenia.

Siła osobowości a komfort zespołu – jak dostrajać styl działania

Nie, to osoby chcą zabłyszczeć też w Twoich oczach, ale zwyczajnie ta siła osobowości może aż onieśmielać. Więc pytaj, jakich informacji ode mnie potrzebujesz, co ja jeszcze mogę dla Ciebie zrobić, żebyś czuł, czuła się komfortowo w tej sytuacji, że masz dla Ciebie wystarczająco informacji, żeby ruszyć do działania. I znowu, dostrajanie się, sprawdzanie, czego druga strona potrzebuje, ale z takim szacunkiem, założeniem, że ludzie są różni, więc to, jak ja działam, nie oznacza, że inni będą działać podobnie.

Bezpośredniość nie równa się brak empatii – jak styl D bywa mylnie odbierany

Idąc dalej, warto pamiętać, że bezpośredniość w komunikacji, która jest typowa dla stylu D, może być odbierana jako twardość, jako to, że dana osoba zupełnie nie jest empatyczna. Ale od razu zdradzę, i osoby, które mają wysoką determinację, pewnie zgodzą się z tym, że przecież tutaj w ogóle nie o to chodzi, że zwykle te osoby są empatyczne, tylko to, jak się komunikują, może wywoływać wrażenie, że właśnie one nie są empatyczne. I to jest krzywdzące dla obu stron, bo te osoby właśnie z wysokim pierwiastkiem dominacji, one czują, no jak, właśnie to wszystko robi i robi to szybko po to, żeby ludziom pomóc.

No bo właśnie mam w sobie bardzo dużą empatię, bo wczuwam się w ich sytuację. Tylko znowu, pytanie, jak to robisz? Więc chodzi o to, żeby w danym środowisku sprawdzać też to, jak ludzie odbierają tę bezpośredniość. Ja na przykład nauczyłam się tego, że jeśli ja w zespole mam osoby, które nie mają aż tak silnej determinacji, jak ja mam, ja mówię o tym wprost, że tak, ja się komunikuję bezpośrednio.

Wyrażaj potrzeby, buduj zaufanie – jak komunikować się z dominującym liderem

I jeśli to jest dla ciebie na przykład za bardzo bezpośrednio, to potrzebuję, żebyś mi o tym powiedział/ła. Bo ja mogę na to nie wpaść, mogę tego nawet nie zauważyć, ale też nazywam swoje intencje, słuchaj, mi zależy na tym, żeby pomóc. Mi zależy na tym, żeby to było dla ciebie jasne. Mi zależy, żebyś ty się czuła w tej danej sytuacji komfortowo i czuła, że masz zasoby do tego, żeby wykonać. To, jak mogę o tym mówić, tak, może być wprost, bezpośrednio, ale proszę cię to zaufanie, albo też informacje, kiedy na przykład dla ciebie jest za mocno. Kiedy potrzebujesz innego stylu komunikacji ode mnie.

Zmierzam do tego, że znowu, ludzie są różni. I chodzi o to, że przez to, jak działasz, to zwracam uwagę, żebyś nie był odbierany, odbierany jako, o, zbyt impulsywny, o, taka osoba, która jest chaotyczna, ona jakby odpływa szybko od zadania, nie skupia się na tym, co tu i teraz, cały czas myśli tylko o przyszłości. No ona myśli o przyszłości, ale znowu, potrzebujemy nazywać to, gdzie jesteśmy, czego od siebie nawzajem we współpracy, potrzebujemy, ale też nazywać to, jak my mamy.

Dostosuj tempo, by zespół nadążał – sztuka wprowadzania zmian z dominującym liderem

Więc warto zatrzymywać się na moment, ale nie po to, żeby coś pominąć, żeby ten czas stracić, a żeby dostroić się do innych osób. Warto dostosowywać tempo działania do innych, pamiętając, że nie każdy będzie biegł w twoim rytmie. Nie każdy będzie tak kochał zmiany, jak ubóstwiej osoba z wysoką dominacją, bo dla niej wyzwania, zmiany, cały czas coś nowego, sprawdzanie, gdzie jesteśmy, wyjdzie, nie wyjdzie, no to jest dla niej ekscytujące.

Dla innych osób to nie będzie ekscytujące. Nie dlatego, że one nie chcą zmian, ale potrzebują innego wprowadzenia zmian, innej komunikacji zmian, innego towarzyszenia w procesie wdrażania zmian. Jeśli coś delegujesz, jeśli komunikujesz, deleguj to z intencją, nazywaj, dlaczego to robisz.

Na zdjęciu widoczna jest grafika promująca model DISC D3 — narzędzie służące do badania kompetencji i wspierania procesów HR. Centralnym elementem jest profesjonalnie wyglądająca kobieta w okularach, z założonymi rękami, co podkreśla pewność siebie i ekspercką postawę. Tło utrzymane jest w nowoczesnej stylistyce: geometryczne kształty w odcieniach pomarańczu i bieli nadają dynamiki, a dodatkowy motyw osoby korzystającej z interfejsu cyfrowego wzmacnia przekaz technologicznego wsparcia w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Słowa, ton i uznanie – jak wspierać zespół przy dominującym liderze

Jeśli mówisz o tym, że chcesz, żeby ktoś wykonał to, czy to, to nazwij to, dlaczego tej osobie ty delegujesz, co w niej widzisz, jakie ma zasoby, swoje moce do tego, żeby ona to wykonała. W relacji z osobami o silnej osobowości, z wysokim pierwiastkiem determinacji, warto pamiętać, że osoby współpracujące z nami, one naprawdę słuchają tego, co mówimy. I jedno Twoje zdanie może im podciąć skrzydła totalnie, a może po prostu wynieść je na szczyt góry zawodowej.

To jest dlatego tak ważne. Dlatego, żeby nie tylko wskazywać, co mają robić inaczej, jak mają robić, ale wskaż, co widzę w Tobie takiego, że właśnie wiem, że to Ty wykonasz najlepiej. One potrzebują to od nas słyszeć.

No i naprawdę warto zwracać uwagę też na ton i na formę. Naprawdę Twoje słowa, ale ton głosu też mają znaczenie. Ktoś może powiedzieć, dobra, nie, tu są zadania i mamy robotę do wykonania. Nie będę tutaj dobierał ozdobników. To też jest styl komunikacji osoby dominującej. No tak, ale nie jesteś samotną wyspą.

Dostosuj język zespołu – sztuka komunikacji dominującego lidera

Jeśli rozmawiają ze sobą dwie osoby dominujące, to one tam nie muszą, nie potrzebują ozdobników i się dogadają. Natomiast zwykle będziesz pracował z osobami innymi od siebie. I to nie chodzi o ozdobniki. Chodzi o nauczenie się ich języka, języka ich komunikacji i dostrojenia się w tym. Nikt nie oczekuje, że będziesz płynny, płynna w komunikacji, w ich języku. I one nigdy nie będą tak płynne, jak Ty jesteś w tej dominacji.

Ale chodzi o to, żeby dostrajać się. Sprawdzać też. Czasami, tak jak powiedziałam, zwolnić tempo. Powiedzieć coś łagodniej. Czasami zapytać, słuchaj, jak Twój weekend zanim przejdziemy do zadań? Powiedz mi co u Ciebie. Coś osobistego, jeśli masz przed sobą osobę, która właśnie sobie to ceni. 

I chyba jeszcze jedna taka podpowiedź dla osób dominujących. Wykładaj karty na stół. Mów innym na czym Ci zależy.

Jak zarządzać oczekiwaniami i energią w zespole z dominującym liderem

Nie tylko oczekuj, że to jest oczywiste. Jeśli ważna jest dla Ciebie komunikacja przez problemy, a nie rozwiązania, to powiedz o tym. Dlatego, że osoby z wysokim poziomem determinacji, tej dominacji, no one myślą przez rozwiązania i mogą zakładać, że przecież jesteśmy dorosłymi ludźmi, przecież jesteśmy doświadczonymi ludźmi, to powinniśmy tak myśleć.

Nie. Tak zwykle będzie myślało maksymalnie 15% osób w środowisku pracy. Ludzie będą myśleć inaczej. Powiedz co dla Ciebie oznacza, że ma być szybko. Powiedz co dla Ciebie oznacza rozwiązanie. Podaj przykład.

Powiedz co dla Ciebie oznacza przygotowanie do rozmowy. To znaczy jakich informacji oczekujesz, co chcesz usłyszeć. Zarządź tą sytuacją. Też wzmacniaj ludzi w tym, co mocnego wnoszą, w tym jakie oni mają supermoc. A zobaczysz jaka moc między Wami będzie, jaka energia i jak bardzo dmuchniesz ludziom w skrzydła. O to, o to chodzi w tym byciu liderem.

A jeśli chcesz wiedzieć jak dużo jest w Tobie tej determinacji, jeśli chcesz wiedzieć jak dużo jest też w Twoim zespole, co się dzieje w Twoim zespole, jaka jest energia w grupie, jak z niej można korzystać, to zapraszam Cię do Effectiveness i do badania zespołu. A za dzisiaj bardzo Ci dziękuję i do usłyszenia za dwa tygodnie.

Posłuchaj również

odcinek

#113

W #113 odcinku podcastu Everest Lidera rozmawiamy o tym, jak budować autorytet w zespole. Poruszam kwestie, które często są pomijane przy dołączaniu do już uformowanego zespołu – od pierwszego kontaktu, przez poznanie procesów, po sposób komunikacji. Podpowiadam, jak mówić zespołowi o tym, kim jesteś, co cenisz w pracy i jakie są Twoje zasady, aby zbudować zaufanie i uniknąć nieporozumień w przyszłości. To praktyczny przewodnik dla liderów, którzy chcą świadomie budować swoją pozycję i relacje w nowym środowisku.

odcinek

#112

Czy naprawdę jesteś asertywnym liderem — takim, który potrafi jasno wyrażać swoje potrzeby, jednocześnie z szacunkiem słuchając innych? W tym odcinku zapraszam Cię do krótkiego testu — 5 pytań, które pomogą Ci zweryfikować, jak blisko Ci do postawy asertywnej. Opowiadam o tym, czym naprawdę jest asertywność w przywództwie i jak wpływa ona na zaufanie, autorytet oraz jakość relacji w zespole. Zastanowimy się też, jak Twoja osobowość i styl komunikacji mogą wspierać (albo utrudniać) bycie asertywnym. Jeśli chcesz lepiej rozumieć siebie i swój wpływ jako lidera — ten odcinek jest dla Ciebie.

Skontaktuj się z nami

Po wypełnieniu formularza 

w ciągu 24h odezwiemy się do Ciebie – działamy naprawdę szybko!