Cześć, dzień dobry. W nowym odcinku podcastu Everest Lidera. Dzisiaj będzie dużo nowego, bo po pierwsze opowiem Ci o sytuacji, kiedy to dołączasz do nowego zespołu.
I ta sytuacja jest nowa i dla Ciebie, ale też dla samego zespołu. Powiem Ci o tym, o czym na pewno warto pamiętać, żeby budować od początku swój autorytet, zaufanie do Ciebie, ale też, żeby zabezpieczyć wiele trudnych sytuacji. Będzie to taki element bardzo ważny, ale o którym bardzo często zapominamy.
Ten podcast, ten odcinek w swojej naturze jest nowy, bo uwaga, uwaga, dzisiaj jest pierwszy raz, kiedy to oprócz tego, że mnie słyszysz, możesz mnie również zobaczyć. Mój introwertyzm, nie ukrywam, bardzo cierpiał i długo broniłam się przed tym, żeby też nagrywać wideo. Natomiast wszystkie statystyki mówią o tym, że podcastów nie tylko chcemy słuchać, ale chcemy też oglądać, być w takim kontakcie wizualnym z osobą, która ten podcast nagrywa.
Jak skutecznie dołączyć do zespołu – przewodnik krok po kroku
Więc no cóż, nie ma co się opierać temu, a po prostu wychodzę naprzeciw i od dzisiaj również możesz mnie oglądać. No ale dobrze, przejdźmy już do merytorycznej części tego odcinka. Czyli sytuacja, kiedy to Ty dołączasz do zespołu, który jest już uformowany.
Co się tam dzieje? Zakładam, że pierwsze od czego zaczynamy, jest to naturalnie przywitanie z zespołem. Jest to sporo czasu poświęcone na to, żeby przeanalizować to, co zespół zrealizował, przejrzeć, poznać procesy, to jak zespół działał, poznać wszystkie niuanse związane z tym, jak zespół realizował cele, jak on definiował cele, jak on mierzył cele, jak on te cele, na jakim poziomie je realizował. Czym jest w ogóle organizacja, jaka jest kultura organizacji, co ta organizacja chce osiągnąć, jakie są grupy interesu, co się dzieje w samej firmie, z kim będziesz w kontakcie.
Liczy się szczerość – powiedz zespołowi kim jesteś
Dużo jest tego wszystkiego i jakby będzie nad czym pracować. Natomiast taki element, o którym na pewno warto pamiętać, o którym chcę dzisiaj poopowiadać, bo my o nim bardzo rzadko to realizujemy, a to naprawdę jest kluczowe, jest to, żeby powiedzieć zespołowi, kim ty jesteś. Co to oznacza? To nie oznacza tego tylko, co do tej pory zrealizowałeś / zrealizowałeś, z jakimi projektami przychodzisz, z jakim doświadczeniem.
Ale ważne jest to, żeby zespołowi powiedzieć o tym, kim ty jesteś na poziomie tego, jakim człowiekiem jesteś, co dla ciebie jest ważne, jak ty się komunikujesz, jak ty przetwarzasz informacje, jak ty podejmujesz decyzje, co sobie cenisz najbardziej we współpracy, a czego nie, co na ciebie działa jak płachta na byka, co będziesz doceniać, a czego nie chcesz w zespole. Powiedzenia zespołowi też o tym, jak sobie myślisz o tym, co do tej pory zespół wypracował i w jakich obszarach potrzebujesz zespołu, czyli co wniesiesz, ale też w jakich obszarach ty zespołu potrzebujesz. Dlaczego to jest takie ważne? Z kilku powodów.

Jak szczerość kształtuje zaufanie i styl zarządzania
Po pierwsze i chyba dla mnie najważniejsze, odpowiedź na to pytanie odnalazłam w jednej z książek Brenna Brown, która mówi o tym, że to kim jesteś determinuje to, jak ty prowadzisz zespół. To kim jesteś decyduje o tym, jak ty prowadzisz zespół. I kiedy my nie mówimy o tym, kim jestem jako człowiek, oczywiście doświadczenie, ale kim ty jesteś, to jest to podłoże do tego, żeby tworzyć sobie scenariusze na twój temat.
Żeby budować to pierwsze wrażenie na podstawie tego, tylko jak ty mówisz, nie znając twoich intencji. A to nie jest właściwa droga do tego, żeby budować zaufanie. Nie, od samego początku wyłóż kartę na stół i wyczyszczaj to, co już nawet małymi krokami w pierwszych sekundach może być budowane przez nasze postrzeganie, a każdy ma swoje postrzeganie. Więc powiedz zespołowi, kim ty jesteś. Ja dzisiaj ci zamodeluję na moim przykładzie, kiedy to ja bym dołączała do zespołu. Więc puentując tę część, którą do tej pory ci przedstawiłam, dołączając do nowego zespołu, powiedz zespołowi, kim jesteś. To jest ważne dlatego, że determinuje to, jak ty będziesz prowadzić zespół i od tego się nie da uciec. To wcześniej czy później wyjdzie. To będzie też prewencją przed trudnymi zachowaniami.
Jak od początku ustalić zasady – dlaczego warto mówić o sobie i swoich granicach
Ktoś słuchając mnie może pomyśleć sobie, no ale jak? Przy pierwszym spotkaniu już mam od razu mówić, czego ja nie chcę, czego ja nie lubię. Pytanie jaką przyjmujesz perspektywę. Ja takiego nic nie powiedziałam.
Ważne jest to, żeby powiedzieć kim ty jesteś, jak ty działasz, co dasz, ale też powiedzieć na co masz alergię, co na ciebie działa jak płachta na byka. Tak jak wspomniałam, to wyjdzie wcześniej czy później, w pierwszym, w drugim tygodniu, miesiącu współpracy. Te problemy nie zaczynają się na początku, one zaczynają się z czasem, więc dlatego mówię o tym, że na samym początku ułóż to, jak ze sobą będziecie współpracować.
Jak przedstawić siebie zespołowi – doświadczenie, styl działania, wartości
Więc jak ja bym powiedziała o tym, kim ja jestem, memu zespołowi, memu nowemu zespołowi. To wszystko o czym Ci opowiem wynika z mego profilu liderskiego, mojego profilu osobowości DISC D3. Te wszystkie informacje mam w swoim raporcie, ja je bardzo dobrze znam, bo ja na nich codziennie pracuję, więc mi z łatwością przychodzi mówienie o nich. Też na potrzeby formatu tego naszego spotkania, naturalnie Ci to w pigułce opowiem.
Więc powiedziałabym o tym naturalnie, jakie mam doświadczenie, skąd przychodzę, co mogę wnieść, co do tej pory zrealizowałam, ale powiedziałabym o tym, że chcę Wam też opowiedzieć kim ja jestem, jak ja działam, co sobie cenię we współpracy, co jest moim celem też we współpracy. Jestem osobą, która jest bardzo skoncentrowana na realizacji celu.
Cele, sens działania jako fundamenty udanej współpracy
Kiedy myślę o tym celu, to jest to dla mnie cel bardzo mierzalny cel do którego możemy się odnieść, który jest bardzo konkretny i w ten sposób będę mówiła o celach, też będę z Wami o tych celach rozmawiała. Ale też w pracy dla mnie ważne jest to, żeby rozwijać się merytorycznie i o to ja będę naturalnie szukała. Będę chciała też uczyć się tego od Was, zbierać informacje od Was, ale będę też dbała o ten rozwój merytoryczny Was.
W tym kierunku będę chciała, żebyśmy szli. Takim trzecim elementem, który jest dla mnie bardzo ważny na poziomie środowiska, które tworzę jest to, żeby ta nasza praca miała sens, żeby każdy z Was, każda z Was, żebyśmy czuli, że to co dajemy ma sens, że Wasza rola ma sens. Bo moją rolę rozumiem tak, jako osobę, która Was wspiera w Waszym rozwoju i w Waszym rozwoju merytorycznym, w Waszej realizacji celu, ale też w tym, żebyście mieli poczucie, że to co robicie ma sens.

Dlaczego liczą się konkrety
Więc tu najbardziej upatruję swoją rolę. Takim elementem, który dla mnie jest ważny w komunikacji jest konkret. Ja jestem osobą, która komunikuje się bardzo przez fakty, bardzo właśnie też przez cele, która wskazuje na rozwiązania.
Więc będę też bardzo pytać o to, jak Ty widzisz sytuację, jak Ty to rozumiesz, jakie Ty widzisz rozwiązania. Nie po to, żeby kogoś przyłapać na błędzie, żeby wyłapać, że coś jest nie w porządku. Nie.
Szczerość w dialogu
Ja szczerze mam ciekawość każdego z Was w kierunku tego jak Ty widzisz daną sytuację, jak Ty widzisz rozwiązanie. Będę Cię też wspierała w tym, żebyśmy no właśnie bardzo na dane sytuacje patrzyli strategicznie, przyszłościowo, jak to pomoże nam nasze cele realizować i cel naszego zespołu. Stąd w komunikacji może się zdarzyć to, że będę bardziej dyrektywna może niż inni, ale bardzo konkretna, zadająca bardzo konkretne pytania.
I tutaj potrzebuję Waszego zaufania, że moją intencją jest wsparcie i zespołu i każdego z Was. Stąd jeśli będzie taka sytuacja, że nie będziesz się czuł w tym komfortowo, czuła się w tym komfortowo, to ja potrzebuję tego, żebyście to Wy do mnie przyszli i powiedzieli Ania, jakby nie czuję w którym kierunku zmierzasz, dlaczego o to pytasz, pomóż mi to zrozumieć. I tutaj też bardzo potrzebuję Waszego właśnie zaufania, że ja mam dobrą intencję, ale też taką dobrą intencją z Waszej strony potrzebuję przyjścia do mnie.
Osobista odpowiedzialność
Kiedy myślę o współpracy, to bardzo ważne dla mnie jest branie osobistej odpowiedzialności. Jak ja to rozumiem? Rozumiem to w ten sposób, może inaczej, w czym się to przejawia, jakie zachowania świadczą o tym, że z mojej perspektywy ktoś bierze osobistą odpowiedzialność. Tak jak wspomniałam z mojej perspektywy, no bo wierzę, że jesteśmy różni też z tej perspektywy, będę chciała Was poznać, ale dla mnie ważne jest to, żeby być bardzo proaktywnym, wychodzić z inicjatywą.
Więc kiedy widzisz, że jest trudna sytuacja, kiedy jest problem, nie czekaj, że rozwiązanie przyjdzie samo. Proszę Cię tutaj o inicjatywę, o wyjście, o powiedzenie o tym, co się dzieje, przyjście z rozwiązaniem. Dla mnie ważne jest to, żeby w trudnej sytuacji nie czekać do ostatniej chwili.

Liczy się otwartość i dobra komunikacja
Będę bardzo wspierać to, że będziemy wspólnie szukać rozwiązań, ale działa, nie ukrywam, jak płachta na byka na mnie to, że ktoś, bo nie chce mnie zawieść, bo chce pokazać się z jak najlepszej strony i wierzę w najlepsze intencje, ale czeka do ostatniej chwili. No i wtedy gasimy pożar, który wcale nie musiałby wybuchnąć. Nie, proszę przyjdź do mnie wcześniej i zapewniam Cię o mojej takiej tolerancji na to, że coś się złego wydarzyło, będziemy szukać rozwiązań, ale nie na ostatnią chwilę.
Trzymanie się terminów
Ważne są dla mnie też terminy, przestrzeganie terminów. Kiedy się na coś umawiamy, to proszę Cię, żebyśmy tego terminu dopięli. Może mówię o takich rzeczach prostych, ale one są dla mnie bardzo ważne i na koniec dnia dla mnie decyduję o też takim komforcie współpracy.
Wspólna praca oparta na dobrych intencjach
Taka jestem, a to co z siebie wtedy dam, na pewno duże nastawienie na Ciebie, na Twój rozwój, na tę Twoją inicjatywę, na zauważenie tego, kim Ty jesteś, co jest dla Ciebie ważne. A tak jak powiedziałam, od Ciebie potrzebuję dobrych intencji, sprawdzania ze mną, jeśli czegoś nie rozumiesz, jaką ja mam intencję, skupiania się na rozwiązaniach, a nie na problemach. To są takie kluczowe elementy współpracy, które sobie cenię.
Dlaczego jasne komunikowanie od początku buduje efektywną współpracę
No i teraz wracając do tego, jak ja chciałam Ci opowiedzieć o tym, dlaczego to takie ważne dla podsumowania. Od razu pokazujesz jak Ty działasz, co się wydarzy w Waszej współpracy. Wtedy ludzie już nie muszą tworzyć scenariuszy w swoich głowach, które oni i tak tworzą, ale Ty je sobie wyczyszczasz, Ty im dajesz się od razu poznać.
Dlaczego będę zadawała pytania, dlaczego będę mówiła o terminach, dlaczego będę pytała o rozwiązania, bo to jest dla mnie ważne. Wskazałam o tym celu, do którego wspólnie będziemy chcieli dążyć. I jakoś tak mam poczucie, że ważne będzie to, żebym to dopowiedziała.
Dlaczego warto mówić o swoim stylu pracy i celach od samego początku
Może sobie myślisz, a może nie, też nie chcę zakładać, ale to ja mam takie długie expose, wygłosić jak ja mam, no jak mogą mnie postrzegać, że tutaj będzie o mnie. Nie, to powiedz o tym, że to nie będzie o mnie, ale chcę Ci o sobie opowiedzieć, że z takiego szacunku też do Ciebie, żebyś wiedział / wiedziała czego się po mnie spodziewać, jak ja pracuję, ale też co jest moim celem, co jest moją intencją. I wierz mi, że to bardzo zaprocentuje Ci, wszyscy z którymi do tej pory pracowałam, jako Effectiveness pracowaliśmy.
Nikt jeszcze nam nie powiedział, że żałuje tego, że powie innym jak działa. Nikt nie żałuje tego, że zweryfikował swój profil liderski, wie o tym jak o sobie zespołowi opowiadać i co w związku z tym może zrobić.
No dobrze, to jest to co na dziś Ci przygotowałam. Proszę Cię, daj znać co też myślisz o nowej formie, jak też ją przyjmujesz. To jest dla mnie ważne, więc takie też ośmielenie się, żeby w takiej formie z Tobą się komunikować. Zostaw znak, czy na Spotify, czy na YouTube, czy odpowiadając na newsletter, czy w wiadomości Linkedinowej.
Możliwości masz wiele. To o co Cię proszę, to tak jak dzisiaj Ci o sobie opowiadałam, bardzo sobie cenię inicjatywę, bardzo sobie też cenię informację zwrotną. Także dziękuję za dziś i do usłyszenia, do zobaczenia za dwa tygodnie.