Rozwój kompetencji sprzedażowych (DISC D3 Sales)

Kompetencje sprzedażowe
Co to są kompetencje sprzedażowe?
Jeśli nasza definicja ma określać nie kompetencje ogólnie, tylko kompetencje sprzedażowe, możemy śmiało powiedzieć, że te kompetencje przekładają się na jakość relacji z klientem, skuteczność realizowania celów sprzedażowych oraz zadowolenie i lojalność klienta.
Kompetencje menedżera sprzedaży
Bardzo dużo się mówi o wyzwaniach zewnętrznych z jakimi mierzy się menedżer sprzedaży – zmieniający się rynek, potrzeby konsumentów, nieprzewidziane wydarzenia, które wpływają na plany sprzedażowe. Dużo mniej w sprzedaży poświęca się czasu na wyzwania wewnętrzne. Skoro w pracy menedzera sprzedaży szczególnie ważne jest zarządzanie ludźmi i rozwój sił sprzedaży, powinien on więcej czasu i energii poświęcić na poznanie siebie i swojego zespołu.
To ważne, żeby wiedział, jakie każdy członek zespołu ma mocne strony, a co stanowi dla niego wyzwanie i w czym potrzebuje wsparcia. Wiedział, jak się komunikować z każdą osobą – czy potrzebuje ona mieć dokładny plan działania, czy np. wystarczy ogólna strategia. O wiele łatwiej mu będzie, jeśli będzie znał preferowane role (role zespołowe) czy wewnętrzne motywacje swoich handlowców.
Kompetencje sprzedawcy
Handlowiec powinien umieć zdiagnozować potrzeby klienta, znaleźć odpowiednie dla niego rozwiązanie, zbudować porozumienie i wykazać chęć współpracy. Powinien umieć pomóc klientowi w podjęciu decyzji i doprowadzić do zamknięcia sprzedaży. Nie bez znaczenia w sprzedaży jest również dystans emocjonalny i radzenie sobie ze stresem, bo sprzedawanie może być stresujące.
Czasem jednak okazuje się, że indywidualna skuteczność w sprzedaży jest niewystarczająca. Chodzi przecież o to, żeby to zespół osiągał jak najlepsze wyniki. O wiele więcej możemy zyskać, kiedy jednostki współpracują – wspierają się, wymieniają wiedzą, dobrymi praktykami, korzystają z wzajemnych talentów, ale też uzupełniają tam, gdzie druga osoba ma potencjalne ograniczenia. W ten sposób wracamy znowu do tezy, że warto znać ludzi, z którymi się pracuje.
DISC D3 Sales
Wynik badania wskaże nam kogo chcemy zaprosić do współpracy na danym stanowisku, z kim będzie nam się pracowało lepiej lub kogo potrzebujemy biorąc pod uwagę naszą kulturę organizacyjną, produkt, usługę, czy możliwości wspierania na co dzień.
Samo badanie DISC Sales pozwoli nam przyjrzeć się swoim mocnym stronom w sprzedaży i zaobserwować, jak wpływamy na klienta. Raport z badania wskazuje również jak sprzedawać różnym typom klientów.
Diagnoza kompetencji sprzedażowych
Diagnoza kompetencji sprzedażowych pozwala wesprzeć dział handlowy, uzbroić w wiedzę potrzebną do skutecznego pozyskania klienta, prezentacji zalet produktu lub usługi, a także domknięcia sprzedaży. Badanie pomaga zrozumieć nasze nastawienie do klientów – dlaczego z niektórymi jest nam łatwiej, a z innymi po prostu trudno.
Ta sama diagnoza kompetencji sprzedażowych pomaga na etapie rekrutacji i budowania zespołu, kiedy to w jasny sposób pokazuje, jak dana osoba sprawdzi się w pracy, czego potrzebuje, żeby odnieść sukces oraz jak ze swoim stylem zachowań wpisuje się w potrzebne role zespołowe.
Bez diagnozy managerowi sprzedaży trudno jest trafnie motywować do osiągania wspólnego celu, wspierać indywidualnie, pomagać na starcie i utrzymać zaangażowanie po latach.
Sprawdź wewnętrzne motywacje
Warto pamiętać, że nawet najbardziej niezależni handlowcy mogą dużo wnieść, jeśli dobrze się odnajdują w szerszym kontekście firmy, zespołu czy oczekiwanego stylu pracy. Wówczas swoimi działaniami i postawą pozytywnie wpływają na osiągnięcia pozostałych osób i morale zespołu.
Wiemy też, że nawet jak przyjrzymy się kompetencjom osób najbardziej skutecznych, przychodzi moment, kiedy zaangażowanie spada. Można tego uniknąć. Jak? Z pomocą przychodzi badanie, a zwłaszcza jedna z jego części – BAI (wewnętrzne motywacje). W zależności od tego, czy naszych pracowników motywuje tzw. Wewnętrzny spokój, Ekonomia, czy np. Wiedza (to tylko niektóre z możliwości), jako świadomy menedżer sprzedaży możemy inaczej zarządzać ich oczekiwaniami co do ich pracy oraz odpowiednio motywować.
Chyba mało kogo stać dzisiaj na niezmotywowany zespół sprzedaży. Mamy rację?