Wróć do wszystkich postów

Mierzenie kompetencji sprzedawców potrzebne od zaraz?

W tym artykule dowiesz się

Pierwsze miejsce zajął dział sprzedaży w rankingu działów, których pomiar kompetencji pracowników jest szczególnie ważny – na sprzedaż wskazało 56% badanych w projekcie badawczym EFFECTIVENESS i agencji SW Research[1], ale poziom kompetencji, regularnie raz roku, mierzy tylko 28% badanych firm.

Nie od dziś wiadomo, czym jest dla firmy efektywny dział sprzedaży – to jedna z kluczowych części wielkiego mechanizmu, który porusza firmę do przodu, a jego siła zależy nie tylko od tego, jak wiele osób napędza te mechanizm, ale głównie od tego, jak skuteczni są ci pracownicy. I tak jak każdy mechanizm wymaga przeglądu, tak samo przeglądu wymagają kompetencje zespołu sprzedaży.

W których działach przedsiębiorstwa pomiar kompetencji pracownika jest szczególnie ważny?

1

N=250, wynik w %; Badani mogli wskazywać więcej niż 1 odpowiedź.

Kto w sprzedaży osiąga najlepsze efekty?

Badania sugerują, że najbardziej skutecznymi sprzedawcami są osoby, które naprawdę rozumieją ludzkie zachowania i potrafią nie tylko przewidzieć zachowanie klienta, ale też dostosować własne zachowanie do zachowania tego, kto ma podjąć decyzję zakupową; chodzi tu o zrozumienie motywacji klienta i nie ma to nic wspólnego z manipulacją.

Skuteczni sprzedawcy są świadomi własnych mocnych stron oraz ograniczeń i szybko rozpoznają mocne strony, ograniczenia, potrzeby oraz preferencje klientów. I dlatego tak ważne jest regularne mierzenie kompetencji, które ma służyć diagnozie mocnych stron sprzedawcy, jego potencjału, ale też poziomu otwartości na różne osobowości klientów i umiejętności dostosowania komunikacji do stylu, w jakim komunikuje się klient.  Bo jeśli dla klienta liczy się bezpieczeństwo, będzie chciał na przykład zobaczyć, że produkt ma rekomendacją innych lub że zakup nie wiąże się z żadnym ryzykiem; jeśli ponad wszystko liczy się dla klienta jakość, będzie chciał zobaczyć potwierdzenia jakości, wyniki badań, analizy etc.; jeszcze innego klienta do zakupu tego samego produktu zmotywuje informacja o tym, jakie nowe możliwości biznesowe da mu ten konkretny produkt – jaki zwrot przyniesie inwestycja. Nie ma zatem jednej, sprawdzonej strategii sprzedaży. Kluczem jest zrozumienie osobowości klienta i umiejętność szybkiego rozpoznawania różnych stylów zachowań.

4 style sprzedaży? Model DISC[2]

I tak jak mamy różne style osobowości klientów, tak też są różne style sprzedaży.

– Niektórzy sprzedawcy dobrze się czują, komunikując poprzez fakty, cyfry, twarde argumenty – oni pomagają zobaczyć klientom racjonalne korzyści z oferowanego produktu czy usług; są zadaniowi. To jest styl C (ang. Compliance) – Uporządkowany.  

– Dla innych liczą się relacje i to oni mają talent do uspokajania obaw klienta, w ich towarzystwie klient czuje się po prostu dobrze; są nastawieni na ludzi. To jest styl S (ang. Stable) – Stabilny.

– Są tacy, których mocną stroną jest otwarty, odważny sposób komunikowania się – to oni szybko poradzą się obiekcjami klientów;  są nastawieni na ludzi. To jest styl I (ang. Influencing) – Wpływowy.

– Wreszcie są tacy, którzy nie ustąpią, zanim nie osiągną tego, co zaplanowali; muszą widzieć efekt swoich działań; są bardzo zadaniowi.  To jest styl D (ang. Dominant) – Dominujący.

Poznanie własnego stylu sprzedaży, mocnych stron i potencjału, to klucz do osiągania najlepszych wyników.

Jakie style sprzedaży dominują?

Firma PeopleKeys®, światowy lider w zakresie wykorzystania testów kompetencji DISC Personality Assessment w rekrutacji i podnoszeniu efektywności zespołów przeprowadziła, trwające prawie 9 lat (2005-2014), badanie wśród pracowników działów sprzedaży (przedstawiciel handlowy, kierownik sprzedaży) w różnych krajach europejskich. Obserwując wyniki testów kompetencji DISC prawie 24 tys. kandydatów ubiegających się o pracę w sprzedaży, okazało się, że:

–  25% z nich miał styl sprzedaży „D” (dominujący)

– 25% „C” (uporządkowany)

– styl „I” (wpływowy) był wyraźny u 14% badanych

– 36% stanowił styl zachowania „S” (stabilny).

I nie dziwi fakt, że 50% z nich („D” i „C”) było zorientowanych na zadanie, realizację celu. Na uwagę zasługuje jednak to, do kogo w głównej mierze oni sprzedają- ok. 69% populacji to styl „S”, czyli osoby, które nastawione są raczej na ludzi, relacje, opierają się nagłym zmianom, chcą mieć czas na podjęcie decyzji, możliwość konsultacji, chcą mieć pewność, że produkt czy usługa, którą mają kupić, rzeczywiście jest tym, czego potrzebują lub że jest to na pewno sprawdzone rozwiązanie; oni komunikują się w zupełnie inny sposób niż sprzedawcy o stylu „D” i „C” – komentuje wyniki badania dr Bradley Smith, International Director of Business Development w PeopleKeys®. Wniosek jest zatem taki, że jeśli sprzedawców o stylu „D” i „C” nie nauczymy tego, co ich klientów rzeczywiście motywuje do podjęcia decyzji zakupowej, jakich informacji potrzebują i jakiego stylu komunikacji rzeczywiście oczekują, nie wydobędziemy prawdziwego potencjału, jak jest w pracownikach sprzedaży.

[1] Dane pochodzą z badania zrealizowanego przez agencję SW Research wśród 250 przedstawicieli firm zatrudniających min 10 pracowników. W badaniu udział wzięły osoby, które regularnie aktywnie uczestniczą w procesie rekrutacji (specjaliści HR, działu kadr, członkowie zarządu) po stronie pracodawców. Badanie przeprowadzono w dniach 19.04-19.06.2014 metodą indywidualnych wywiadów on-line (CAWI) na autorskim oprogramowaniu 3S.

Czytaj także:

Poznaj produkty przydatne w zarządzaniu zespołami ludzi, diagnozie ich kompetencji i rekrutacji:

Nie wiesz, czym jest DISC D3?

Ludzie są różni, ale ich zachowania bardzo przewidywalne, a to co ich motywuje do działania, da się w prosty sposób zdiagnozować i następnie wdrożyć taką strategię współpracy, która przyniesie wymierny efekt. Możesz to zrobić, wdrażając diagnozę DISC D3 do swojej organizacji.

Przeczytaj również

Zastanawiałeś się kiedyś, jak chwalić pracownika, podwykonawcę? Jak CZĘSTO chwalić albo gdzie postawić granicę, aby z tym chwaleniem nie przesadzić? Jeśli się nigdy nie zastanawiałeś, jaką siłę może mieć pochwała, to nic złego. Ale skoro tu trafiłeś, to daj mi kilka minut, bo chcę Ci dać jedno z najpotężniejszych narzędzi do podnoszenia zaangażowania tych, z którymi pracujesz.
Dominujący charakter – co to znaczy? Wszyscy chyba możemy jednogłośnie przyznać, że choć raz w życiu spotkaliśmy na swojej drodze osobę, która: mówiła krótko, stanowczo, konkretnie, wprost, która zawsze skupiała się na logicznym aspekcie danego zagadnienia i nie skupiała się na problemie a raczej na rozwiązaniu, która swoim sposobem komunikacji nas onieśmielała, a nawet sprawiała, że stawaliśmy się mniej pewni siebie i wycofani.

Skontaktuj się z nami

Po wypełnieniu formularza 

w ciągu 24h odezwiemy się do Ciebie – działamy naprawdę szybko!