Czy można przewidzieć efektywność pracowników?

%

Osób zajmujących się w firmach rekrutacją jest zdania, że weryfikacja kwalifikacji pracowników jest jednym z największych wyzwań dla polskich przedsiębiorców.

%

Badanych stanęło przed tym wyzwaniem w swojej firmie.

* Wszystkie dane pochodzą z badania zrealizowanego przez agencję SW Research wśród 250 przedstawicieli firm zatrudniających min. 10 pracowników. W badaniu udział wzięły osoby, które regularnie aktywnie uczestniczą w procesie rekrutacji, zarządzania zasobami ludzkimi (specjaliści HR, działu kadr, członkowie zarządu, właściciele) po stronie pracodawców. Badanie przeprowadzono metodą indywidualnych wywiadów on-line (CAWI) na autorskim oprogramowaniu 3S. Opowiadając na pytanie o największe wyzwania w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, badani mogli wskazać kilka odpowiedzi.

Skąd czerpać informacje o pracowniku? CV do lamusa?

Czy zdarzyło Ci się, że w czasie rozmowy rekrutacyjnej kandydat odpowiadał dokładnie Twoim potrzebom, ale w rzeczywistości nie był w stanie osiągnąć pożądanych efektów?

Czy zdarzyło Ci się, że pracownik miał doskonałe referencje w pracy na tym konkretnym stanowisku, ale w Twojej firmie czy u Twojego klienta nie był stanie osiągać oczekiwanych rezultatów?

Czy jest zatem możliwe, aby uniknąć pomyłek w rekrutacji, a tym samym zaoszczędzić czas, koszty związane z tym procesem i już za pierwszym razem zatrudniać tych, którzy będą osiągać zakładane efekty?

Badani zgodni są co do tego, że najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o potencjalnym pracowniku jest test kompetencji, który kandydat wykona w czasie procesu rekrutacyjnego i obserwacja zachowań pracownika w konkretnych sytuacjach związanych z pracą, np. kontakt z klientem, współpracownikiem.

I chociaż powszechną praktyką potwierdzania efektywności potencjalnego pracownika jest sprawdzanie referencji u poprzedniego pracodawcy, okazuje się, że to za mało, aby przewidzieć, jaką wartością będzie on dla naszej firmy. Kluczem do sukcesu jest sprawdzenie, czy jego naturalne zachowania w odpowiedzi, np. na sytuacje stresujące, poziom decyzyjności, role, jakie preferuje pełnić w zespole , czy wyznawane wartości są spójne z rzeczywistością biznesową konkretnej organizacji, kulturą organizacyjną firmy, oczekiwaniami rynkowymi etc. Każda firma jest inna, stąd i w tej dziedzinie potrzebne są rozwiązania szyte na miarę.

Anna Sarnacka, Ekspert EFFECTIVENESS

Kluczem do sukcesu jest to, żeby przewidzieć potencjał, jaki ma kandydat do pracy na określonym stanowisku, w konkretnym zespole, w relacji z przełożonym i klientami. Praktycznie każda profesja (od zawodów medycznych, przez programistów po specjalistów ds. sprzedaży i obsługi klienta) ma testy, które oceniają umiejętności twarde. Ale te testy nie ocenią ludzkiej postawy, tego, czy kandydat jest zmotywowany do zdobywania nowych umiejętności, tego, czy szuka nieszablonowych rozwiązań, radzenia sobie z porażką, umiejętności pracy zespołowej etc. A to są właśnie czynniki, które gwarantują sukces; mogą być mierzalne i wykorzystywane przy podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu.

DR BRADLEY P. SMITH MANAGING DIRECTOR, INTERNATIONAL BUSINESS DEVELOPMENT, PEOPLEKEYS®