STYL „D”


Styl zachowania „D” – Dominujący (ang. Dominant)

Ogólna charakterystyka: Pewny siebie, decyzyjny, skoncentrowany na realizację celu, wielozadaniowy, lubiący wyzwania i konfrontację, doceniający zmiany, niecierpliwy etc.

Największy lęk: Bycie wykorzystanym; utrata kontroli nad sytuacją

Co motywuje? Nowe wyzwania i możliwości, niezależność

Wartość dla zespołu:

  • Instynktowny lider
  • Wyznacza cele i realizuje cele w innowacyjny sposób
  • Samodzielny
  • Nie traci celu z oczu
  • Konkretny i bezpośredni – mówi wprost
  • Daje wskazówki i kierują zespołem w stronę konkretnych decyzji
  • Z reguły optymista
  • Lubi ryzyko, wyzwania
  • Potrafi zajmować się wieloma projektami jednocześnie
  • Dobrze sobie radzi z dużym obciążeniem pracą

W komunikacji ze stylem „D”:

  • Mów krótko, konkretnie, wprost
  • Nie mów chaotycznie, nie powtarzaj się
  • Zadawaj pytania typu „Co?” i „Dlaczego?”
  • Skup się na działaniu, pamiętaj, że dla niego liczą się rezultaty
  • Sugeruj rozwiązania, nie skupiaj się na analizie problemu
  • Wskaż logiczne korzyści dla pomysłów, które proponujesz
  • Zgadzając się z czymś, zgadzaj się faktami i pomysłami a nie z osobą
  • Nie spoufalaj się zbytnio i nie bądź zbyt rozmowny
  • Jeśli coś stwierdzasz, miej na to konkretne dowody, fakty potwierdzające Twoją tezę
  • Nie generalizuj

Obszary do rozwoju dla stylu „D”:

  • Staraj się być „aktywnym” słuchaczem
  • Zwracaj uwagę na pomysły innych członków zespołu
  • Staraj się bardziej doceniać opinie, uczucia i pragnienia innych
  • Postaw na rozwijanie czy budowanie relacji z ludźmi
  • Poświęć czas na wyjaśnienia „dlaczego” dla swoich stwierdzeń i propozycji
  • Bądź bardziej otwarty, mniej konfrontacyjny
Facebook

.

Blog

Co nowego na blogu Anny Sarnackiej, ekspertki EFFECTIVENESS?
Kliknij